Blog : Ada yang panggil layout blog tu sebagai 'rumah'.Macamana nak dapatkan 'rumah' yang baik untuk blog?

Sebelum-sebelum ni saya kurang faham apa yang orang selalu cakap dah cat rumah baru lah,dah tukar wajah rumah lah..Rupa-rupanya rumah yang dimaksudkan ialah layout sesuatu blog itu rupanya.Macam2 istilah rupanya orang buat untuk dunia blog ni kan?
(rasanya inilah 'rumah' yang mewakili layout saya yang dahulu)
(Au revoir template lama)

Tak kiralah apa pun istilah yang orang bagi,seringkali saya bertanya,apakah ciri-ciri layout yang bagus eh?ramai rasanya yang dah menulis tentang hal ini..Macam2 falsafah ada.Begitu juga saya..saya pun punya citarasa sendiri pada kriteria 'rumah' ini..

Kriteria itu ialah;
  • Menggunakan font yang besar..taklah besar mana,cukuplah sekadar 16px..betul kata Eyriqazz,kalau pakai font yang bersaiz besar,memudahkan readers sikit nak baca entry.
  • Tidak meletakkan gadget@widget yang merapu..tapi itu atas masing2lah.saya tak nak cakap widget apa cuma macam kalau letak hamster apa semua tu..macam tak perlu je rasa.
  •  Penggunaan warna complement..iaitu warna yang macam india lah..contoh..warna daun pisang digabungkan dengan warna merah terang..haa..
  • Template tangkap muat..kadang2 saya rasa template provider ni buat template tangkap muat je..
  • Saya rimas kalau suatu template atau blog itu meletakkan karakter perempuan seksi ke apa semua..dah macam blog porn pun ada.
Sepanjang satu hari ni saya memenuhkan masa saya dengan meluangkan masa memperbaiki template blog saya yang telah crushed barangkali codingnya,sebab terdapat sedikit masalah untuk pembaca mengakses blog saya.Jadi inilah hasilnya sepanjang satu hari saya mengubah2 HTML coding template ini.Simple and poise..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*okey tak template baru ni??rambang mata memilih macam2 pilihan template sekarang ni.
*jika ada sebarang teguran atau kritikan,silakanlah..saya masih dalam mood mengedit ni.
*owh,shoutmix saya ada ditepi,saya gunakan sistem autohide..kalau ada nak cakap apa,minta letak URL sekali ye,boleh saya membalas kunjungan semua.