Tips : Elakkan diri mudah touching..

Kali ni aku agak emosional sikit,aku macam byk sgt tertekan lately atas semua yg happen kat aku..tapi aku tetap nak tulis juga entry ni..Ok tajuk dia ialah tips2 supaya tak mudah touching..ok2,i admit yg aku ni sendiri seorang yg sgt sensitif..aku mudah sgt terasa dgn apa yg org kata..kadang2 org cakap benda tu betul tapi aku tetap mudah ambil hati..

Ceh2,mesti ada je yg bercakap tu,"sendiri selalu sensitif ada hati nk bg tips kat org nk kawal diri jd tak sensitif"..elehh..peduli apa aku kau cakap mcm tu,sekurang2nya aku cuba cari sendiri cara penyelesaian ni ehh..ok..setiap conversation,tak kira dgn kawan ke,lecturer ke,family sendiri ke, sentiasa ada je tw peluang utk kita ni kira terasa dgn apa yg diorang cakapkan..expecially yg sensitif mcm aku..hurmm

So kat sini aku nak list kan sendiri perkara2 yg perlu aku ambil kira,korang jugalah kalau ada yg sudi baca,supaya aku sendiri ingat dan aku mestilah nk happy selalu..penatlahh nk tacing2 selalu..bullshit sgt tw..ok ready,here we go..

1-aku mesti kena tw apa yg aku nk sakit hati??
hurmm..ye ke apa yg dorang cakap pasal ku ni??betul ke?Adakah dorang waras time dorang cakap pasal aku tu weyh?perlu ke aku terasa apa yg dorang cakap tu?

2-Ketawakan dan ambik remeh je apa yg dorang cakapkan..
Mungkin kadang2 org cakap2 tu memang nak sakitkan hati kita..tapi maybe betul,laugh is medicine kan?yaa,baik aku gelakkan sendiri apa yg dorang cakapkan..kalau dapat aku perlekehkan apa yg dorang ckp pasal aku..lagi bagus...

3-Jadikan je apa yg org cakap tu jd lawak bodoh.
Maybe aku juga boleh buat apa yg aku buat masa sekolah dulu,aku akan ceritakan semula apa yg org cakap pasal aku,then aku ubah cerita tu jadi macam lawak bodoh..hurmm,berkesan jg benda tu,even ia adalah lawak bodoh,sekurang2nya aku pandang ia dari persepsi lain kan?then kami akan gelak bersama..hurm..miss the old time..

4-buat dunno sekejap..
hurm,yg ni aku tak sure,tapi kadang2 betul tw..dalam setiapa apa yg org cakap,cuba kau rilek dulu,jgn terus melenting..diam je dulu sebab better kita fikir dulu apa respon yg kita nk bagi,dan kadang2 time kita wat dunno je,tiba2 dah terlupa apa yg dorang cakapkan..tadaa..dah tak tacing lagi..

5-Anggap je orang yang bercakap tu seorang yg tak proffesional..
hahaha,aku suka guna word proffesional tu..nmpak gah gitu..namun,apa yg aku nk cakap kat sini ialah,aku rasa better fikir sejenak,keep berfikirlah yg org yg cakap tu sebenarnya golongan yg biasa2 dan low class,dia tak proffesional lagi,sebab tu dia cakap main lepas je.."aku tak patut amek hati dgn ckp org low class"..

6-Cuba asingkan point yg dorang cakapkan..
apa yg aku nak sampaikan kat sini ialah disituasi kdg2 klu time aku nak tertacing tiba2 tu,time tu ialah situasi ramai orang ada bersama..kadang2 ada je kan mulut pedas tu,bajet cakap nk makan dalam kenakan kat kita..tapi better aku keep ingat yg dia bukan cakap pasal aku,dia cakap pasal budak lainlahh sendra..

7-Petik jari kau weyh!!
aku dicovered yg kadang2 kalau time aku terasa nak marah ke apa,aku akan petik jari utk hilangkan rasa marah tu..cuba korang petik jari sekarang,perasan x mende tu sedikit sbnyak wat kita lalai?haha..ntahlahh..pelik2 je aku,tapi berkesanlahh..ntah ada org kata kira dari satu sampai sepuluh lahh apa2 lahh..

8-bernafas dan terus bernafas sendra selagi kau mampu!!
yeahh..ni paling betul..tarik nafas dalam2!dan teruslah bernafas..buat tenang je,perasan tak kalau ntah tiba nak tacing pastu nak ngamuk,rasa nafas sgt laju tw.sgt2 laju.so kalau kita main tarik2 nafas,dapat kawal pernafasan,dapat kawal jugalahh kemarahan kita tu.dalam byk2 yg aku list,ni yg aku rasa paling betul dan mesti semua org ckp betul..haha

9-Jangan pandang semua benda tu seolah2 nak mengkritik kau lahh sendra..
ntah,apa yg aku nak sampaikan kat point yg ni ialah,cuba aku rilek je..ntah,dalam kata lain,think positif je lahh..contoh situasi aku pernah think positif..aku lepak kat studio,aku dgr ada group lain bercakap2,berbisik2..aku macam nmpak sesekali dorang jeling2 aku,takpe,aku think positif dorang sebenarnya nk cakap pasal kerja aku..tu je..so aku tak jadi nk terasa apa..hurm..

10-Ingat tuhan..
tu yg paling penting..aku selalu ingat ustat aku cakap,kita selalu fikir kita punya terasa,kita punya marah,tapi tuhan pernah tak marah kat kita??ada ke time kita tak semayang ke apa,terus dia tarik nikmat kita??tu yg selalu buat aku berfikir..come on lahh sendra..tak payah lah nk tacing2 selalu..

fuhhh,siap pun tips daripada aku..walaupun kelihatan macam merepek,at least aku mencuba buat tips sendiri..mungkin tips2 camni biasa je ada kat mana2..lagi tujuan aku tulis ni lebih utk mengingatkan aku sendiri..sgt tak best tw menjadi seorang yg mudah tacing..badan pun tak sihat,life pun tak happy,nak murung je selalu aku ni..tak fun..harap,ni semua pun boleh jadi tips utk semua..wahh..sekarang aku dah tak ngamuk macam mula2 tulis entry ni tadi..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*btw..bodoh r katun atas tu..aku tak camtu ehh