Entertainment : Plant vs Zombie

Pernah main tak game dari Popcap games nama plants vs zombie??Game genre tower defense ni memang sgt best..aku dah habis main ni ulang2 kali dah..tapi masih tak jemu2 juga main game ni..game ni simple,tapi sgt mencabar dan guna otak.baru2 ni adik aku mula sibuk gila main benda ni,since aku kat rumah so akulah sifu mereka.


Seperti aku cakap tadi,kan ada bgtw kan game ni genre tower defense??tapi game ni yg nk di defense bukalah tower dia,tapi tuan rumah tu r dari kena makan otaknya dari zombi tu..hahaha..ye,zombi tu makan otak tw..kalau korang punya defense bocor,nanti keluar r gamba ni sambil ada orang jerit...NNOOOOOOOOOOO!!!!

 
hahaha..so,kalu taknak kena makan otak,kena r defense rumah korang tu..tapiii..gunakan pokok2 yg korang dapat sepanjang game tu..best tw..dia kan,nak kena kumpul satu2 r pokok2 tu..semua pokok ada kelebihan masing2 tw..ada yg sbagai producer,ada yang sebagai defender dan juga ada yg sebagai attacker..

Yang bertambah menariknya game ini,dia ada 3 kategori..ada yg guna waktu siang,yg atas air ataupun yg malam..(tapi yg malam punya pokok pun boleh gunakan waktu siang,tapi guna biji benih coffee bean lahh..)ok..ni aku listkan semua pokok..

ok,ni list nama2 pokok2 tu..


Peashooter
Sea-shroom
Sunflower
Cherry Bomb
Wall-nut
Potato Mine
Snow Pea
Chomper
Repeater
Puff-shroom
Sun-shroom
Fume-shroom
Grave Buster
Hypno-shroom
Scaredy-shroom
Ice-shroom
Doom-shroom
Lily Pad
Squash
Threepeater
Tangle Kelp
Jalapeno
Spikeweed
Torchwood
Tall-nut
Sea-shroom
Plantern
Cactus
Blover
Split Pea
Starfruit
Pumpkin
Magnet-shroom
Cabbage-pult
Flower Pot
Kernel-pult
immitater


Tapi dalam gambar tu tak semua pokok pun ada,aku pun tak listkan semua r....dia macam2 jenis tw ada..fun juga kumpul pokok2 ni..masing2 ada function sendiri..slacknya,setiap kali game level,cuma sampai 9 pokok je korang boleh pilih tw..(tu pun depends berapa slot korang dah upgrade dari crazy dave..,max 9,asalnya 6 slot je..)ok,meet crazy dave..dia r satu2nya watak manusia dalam game ni..nama pun dah tw,dia ni memang gila ok..
owhh..disamping tu,zombie yg kita lawan ni pun dia ada macam2 jenis juga..dan kalau pokok pun ada function masing2..dia pun ada functionnya sendiri..ok,ni zombies almanac pulakk..


mehh aku perkenalkan masing punya nama zombie ikut row kekuatan dia..
First Row
----------------------
Zombie
Flag Zombie
Conehead Zombie
Pole Vaulting Zombie
Buckethead Zombie

Second Row
----------------------
Newspaper Zombie
Screen Door Zombie
Football Zombie
Dancing Zombie
Backup Dancer

Third Row
----------------------
Ducky Tube Zombie
Snorkel Zombie
Zomboni
Zombie Bobsled Team
Dolphin Rider Zombie

Fourth Row
----------------------
Jack-in-the-Box Zombie
Balloon Zombie
Digger Zombie
Pogo Zombie
Zombie Yeti

Fifth Row
----------------------
Bungee Zombie
Ladder Zombie
Catapult Zombie
Gargantuar
Imp

Sixth Row
----------------------
Dr. Zomboss
see,fun kan game ni..pokok lawan zombie...simple tapi cool..hahhaa..ok,dia ada juga macam2 lagi
jenis tw permainan..antaranya,:
zen garden
endless..


ok,ni contoh main waktu
malam..ada fog lagi haa...


haaa.ada juga tree of wisdom..tree of wisdom ni korang kena bela dari kecik sampai r dia besar sampai dah tak nmpak apa macam ni haa...setiap biji benih nk bagi dia besar 1500 kot tak silap aku..bela pokok ni ada kelebihannya..dia akan bagitw kita r tips2 dan cheat2 yg boleh bantu kita lebih fun dalam game ni..ni ha antara cheat yg dia bagi..


code-kesan.


pinata -zombi yg mati bagi shower of candy
trickedout -Lawn mowers dapat big engines
future - Zombies pakai sunglasses
dance- Zombies akan menari,bukannya berjalan
sukhbir - Zombies akan sebut brains dgn bunyi yg lain..
daisies- Zombies yg mati akan tinggalkan small daisies kat tanah.
mustache / moustache- Zombies ada misai tiba2..


tetapi,"daisies" mesti kena tree of wisdom tu tinggi 100ft atau lebih,"dance" mesti 500ft lebih dan "pinata"mesti tree of wisdom tu tinggi 1000ft..mak aiii...


hhahaha..owh,kadang2 dalam adventure,zombie akan tinggalakn note utk kita tw..hahani contoh2nya..

hahahahah..so,kalau zombi pun boleh jadi bijak,kita mestilah kena jadi lebih bijak utk lawan zombi2 tu dgn pilih pokok yg betul dan bermain dgn sgt laju..(ye r,nk collect sun,nk collect duit..)hahah..so yeah..aku syorkan juga game ni kepada budak landscape..boleh fahami dan alami plant material dan planting design maybe..hahhaha..ok,aku tw game ni memang dah lama org main,tapi aku saja nk wat tribute juga pasal game ni..apesal??aku punya sukalahh..





kalau dah menang adventure akan keluar video ini..

Cheers,

Sendra,
CEO Kueh Tart.

(owhh..sebab game aku yg aku dah main sampai habis ada kat laptop aku dan laptop aku baru format,so aku tak dapat nk print screen kan gmbar yg agal top level..so kebanyakan gambar ni aku dapat dari google image je..tapii..yg penting semua informasi tu dari aku original tw ehh..so,aku bgtw setakat apa yg aku tw,dan aku saja2 je promote game ni..tak dapat apa2 pun..)