Fashion : Jenis-jenis cutting seluar jeans..

Sekarang pergi mana2 perasan macam semua orang pakai jeans kan??dah memang mcm kewajipan ke apa ntah.macam siapa tak pakai jeans tu mcm kau tak ikut peredaran zaman ke apa.,dalam semua2 yg pakai seluar tu,perasan kan ada mcm2 cutting..ada yg stylo,ada yg pelik,ada yg lame jinjang whateva..so,sebb RTW9 yg lepas,aku tergerak nk tulis sikit lah pasal jean's cutting ni.haha.biar terbuka sikit minda semua..tak pasal2..

Ok,dengan semangat yg kental nak menulis pasal jenis2 cutting jeans ni,gigihlah aku search wikipedia sikit..klu tak aku pun tak pernah tw semua tu..aku pun tak pernah tw semua sekali jenis cutting ni..jadi kini,aku akan listkanlah jenis2 cutting jeans yg wujud kat dunia ni..here we go..aku campur je tw cutting utk lelaki dgn perempuan.

Straight cut,ataupun translatenya jadi potongan menegak.haha.potongan ni dia kira dari atas sampai bawah lebarnya sama lahh..kira dari peha sampai ke buku lali lebar seluar tu sama.




Bell-bottoms/Flares/Boot-cut..hah,jenis ni senang je nak kenal.ia mempunyai potongan semakin membesar ke bawah..kira dekat bawah start dari bawah lutut,ia lebih besar dari lebar kat peha.




Baggy jeans jean pula,ni macam kira seluar yg rilek dan sempoi..sangat tak formal..sebab dia mempunyai cutting yg besar dari pinggul,peha lutut sampai bawah besar.ia sesuai untuk org yg berbadan gempal ataupun sesiapa yg tak nak nampak figure kaki dia ke apa ntah..yg penting seluar ni selesa.



Jorts pula ialah jenis seluar jeans yg pendek..senang faham seluar pendek yg dia jenis seluar jeans lahh.so klu nk lebih nmpak berpengetahuan lebih bagus sebut nya jorts dan bukan sluar pedek..haha



Low-rise jeans/Hip-huggers pulak jenis pattern seluar yg selalu org pakai mcm sangkut kat pinggang je..senan kata yg londeh2 bagi nmpak boxer apa semua lah..kadang2 tgok org pki seluar jeans straight cut pun nk londeh2kan seluar bg nampak boxer kartun dia..nk nmpak comel ke ap tak tw..masing2..tapi klu jenis low rise jeans ni,memang cutting dia cam pakai je jadi londeh je.sukati kau lah labu..owh,nama lain dia sagging. 



Skinny,klu tak kenal aku tak tw lahh..sekarang mcm semua org pakai skinny..kaki gemuk pun boleh pakai jg tiba2..hah,ni jenis mmg mcm pki kasi melekat lah kat kaki..ukur lilit bwh tu pun aku rasa around 38 cm je..(dulu aku pernah amek upah skinny kan seluar org,,haha)



Carpenter jeans pula jenis seluar jeans yg agak besar mcm baggie juga,tapi dia punya cutting poket kat belakang tu agak besar..paling penting,trademarknya byk poket kat bahagian sisi seluar yg kat lutut tu ha..



Phat pants pula..ok,siapa kenal reshmonu?haa,seluar pelik yg dia pakai tu namanya phat pants lahh..owhh..aku pun baru tw sebenarnya..sekarang aku fikir,nama too phat pula apa maksudnya?seluar terlalu reshmonu kah?ntahlah..

Overalls pula ialah baju yg siap ngan baju tu..ntah,selalu dalam cerita2,klu org tu jadi mekanik ke apa mesti pakai baju ni..tapi klu aku ada jumpa budak2 kecik pakai camni,nmpak comel,tapi klu org tua2 pki..mak ai..annoying doh kau..(pada aku lahh)



Shortalls pula macam adik beradik pada Overalls..ok,ni klu jumpa lelaki pakai memang mcm nk kena tepuk dahi ke apa ntah,tapi klu perempuan pakai,meh ikut aku balik..haha


ok,skang dah masuk cutting utk perempuan,nk teruskan je lah pasal perempuan.ok,Capris pula jenis seluar yg mmg ketat,dan trademarknya pendek(paras lutut),dan ada tali kat bahagian bawah..




Ankle Jeans pula memang seluar ni utk perempuan je..sebab cuttingnya sgt mengikut pinggul,dan paling penting ia mcm skinny tetapi tidak sampai ke bukulali..dia atas buku lali..kira senteng..owh,seluar ni jg sgt femes dikalangan bapuk sebab bila pki seluar ni,memang outomatik nmpak cutting feminin.



Loose pula.yg ni aku kurang faham..apa beza dia dgn low rise jeans,sebab dia pun function sama jg..nk londeh bagi org nmpak boxer kau yg konon cute gambar kartun kaler pink tu..tp ntah..terima je lah..loose cut jeans.

Ok,bagi org yg berkeinginan nak org semua tw yg kau dah slim ya kau dah slim tahniah,baik kau pakai seluar slim cutting ni..hah..dia bukanlah skinny yg nk nmpakkan kat semua org kau kurus mcm jerangkung..tapi tetap mempunya cutting yg ketat terutamanya di peha,tapi bahagian bawah taklah sekecil skinny.



 
Yang ni satu lagi cutting utk perempuan..High waist cut..dia memang bentuk cutting perempuan lahh..pinggangnya tinggi..lelaki baik takpayah pakai,sebab nanti kau punya tali pinggang atas pusat ataupun cawat kau bukan main londeh baik punya..


Ok,siap sudah aku tulis pasal jenis2cutting seluar jeans..harap dapat membantu sedikit sebanyak dalm pemilihan seluar jeans..maaf sebab letak gambar model yg tak tutup aurat..harap ni boleh bh pengetahuan sedikit utk semua sedikit sebanyak..owh,kepada perempuan2 atau lelaki yg pakai jeans ketat nak mampus tu,korang takde rasa sakit ataupun melecet atau pun time korang nk terkencing@terberak tiba,tak susah mahupun terseksa kahh??

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.