Blog rakan Kueh Tart di rantauan : Azza di University Mansoura,Egypt. (Bahagian 2)

(bersambung dari bahagian 1).. : )

Ha~! ni da best part.tempat2 berjalan time winter break! oho.lupa nak gtau,Egypt ade 4 musim,tapi maaf utk peminat winter sonata, Egypt xde salji. eheh.cuma kalo sejuk tu, boleh smpai 10 darjah celcius, and sekarang musim summer yang boleh cecah 39 darjah celcius (kot..korang boleh go and google.haha) tapi summer2 ni memang duduk umah je lah.


And utk yang xbernasib baik,umah boleh jadi sauna sebab terlampau panas.(seswai utk memecahkan lemak tym winter yang xpecah2.hoho)Antara tempat aku berjalan2 tym winter break adalah Dahab,Sinai,Hurghada,n Dumyat(sejam dari Mansoura).



Tu gamba piramid dari kejauhan,gambar sungai nil di waktu malam dan sekitar Cairo dan Mansoura. Selain 2 tempat ni,ramai lagi student Malaysia kat Alexandria @ Iskandariah, Tanta, dan Zagazig. Mansoura ni walaupun agak kampung tapi sesuai lah untuk belajar bagi aku secara personal. Sebab kalo aku berada di Cairo @ Alexandria yang banyak shopping mall dan tempat2 menarik nak berjalan, memang selamat lah studyku jawabnya.

Tempat lain yang selalo kanak2 riang di sini pergi selain tempat yang ak gtau tadi adalah Luxor,Aswan,dan ada juga yang ke negara2 lain contohnya Turkey, UK, Paris, New Zealand and Jordan. Aku blum berkemampuan utk ke negara2 sana.Doakan lah aku mampu nk ke sana ye sume,sbb actually tiket dari sini ke negara macam UK sgt murah berbanding dari Malaysia sbb lagi dekat. :)


Aku rasa setakat tu lah yang mampu aku cerita.kalau korang rasa nak anta adik2,adik sedara,adik angkat,anak jiran sebelah umah.anak jiran atok korang or nk anta korang sdri ke sini.silakan~ korang boleh apply MARA or contact  GMN or actually korang boleh apply sendiri tru ambassy.

Medic ade 2 program kat sini Regular atau Manchester Program. Aku ambik Manchester dan bukan! bukan sebab aku peminat Manchester United (aku Chelsea fan yg da menjuarai EPL aritu!haha) Manchester program as it was named,took da program from Manchester University in UK.


System pembelajaran secara PBL (problem based learning) and kitorg study by case yang berbeza tiap minggu. Semua subjek sama ada anatomy,physiology,pathology,pharmacology,histology dan biochem bercampur mcm rojak keling cuma bezanya rojak keling lagi sedap?huk3.utk Regular pulak,system biasa digunakan. Lecture dan textbooks.Sebenarnya,sama je 2-2 program ni bak kata my dad "at the end,semua blaja utk jadi doctor." 


 Paramore,The Only Exception covered by AzzaJ.

Kalau korang nak usha kehidupan kawan2 yang seangkatan dengan aku.rajin2 lah meng'click'2 link2 ni:

Cheers,
AzzaJ,
3rd Author,
Kueh Tart.

*kepada yang terlepas bahagian 1,bolehlah mendalami serba sedikit tentang life Azza disana..baca bahagian 1.