Blog rakan Kueh Tart di rantauan : Azza di University Mansoura,Egypt. (Bahagian 1)

Kali ini,aku memperkenalkan pada semua,satu lagi segmen baru dari blog kuehtart.com,iaitu Blog rakan Kueh tart di rantauan.Dalam segmen ini,aku akan menjemput rakan blogger aku yang berada di luar negara untuk berkongsi pengalaman hidup mereka di sana.

Bagi pembukaan pertama segmen ini,blogger yang saya undang untuk menjadi author di dalam blog kuehtart  untuk menulis dengan gayanya sendiri ini ialah saudari Azza yang kini menuntut di University Monsoura,Egypt.Jadi are you ready??here we go..Azza Farhah Junaidy dari negara padang pasir..


Ada apa dengan negara padang pasir?ada apa dengan azza??hehe

Hye KT readers yang wallabom~!!Aku azza and aku menulis di KT ni utk berkongsi ngan hampa suma tentang negara padang pasir yang aku menumpang untuk menimba ilmu perubatan kini utk lagi 4 tahun i'Allah..iaitu Mesir atau bahasa jawanya Egypt.. :p 

Before that..thanx sen sbb menjempot ak menulis di sini..im truely honoured~Kalo korang perasan penulisan aku dan saudara sendra ni lain..sbb dia lebih matang dari aku..hihi..to start things off..*bru nk start ke?haha*aku nk tunjuk gambar2 yg aku snap2 kat cni spanjang 2 tahun ak berada di sini..


Kalau korang perasan,khidmat keldai still digunakan kat sini.walau pun mesir ni dah maju.mungkin mereka cuma xmahu tradisi mereka pupus.entah lah.belom sempat nk bertanya diorang.and as you can see from da pic,sayur2 ni memang dijual tepi2 jalan je.

Dorang ade je souq(pasar) but dorg memang boleh sesuke ati sesedap rasa je bentang tikar n berniaga. n xde "DBKL" yg tahan dorg pun.Semua bebas berniaga.atau terlalu bebas? apepun.cool jgk kan.huhu :p


Ni plak bangunan2 yang merupakan kediaman masyarakat yg bermastautin di sini.tak kira tempat,sama ada Cairo yang merupakan center of egypt or even kampung seperti Mansoura ni,rumah dorang semua camni.oh,did i mention im living in Mansoura? huhu.yes,im in Mansoura,not Cairo.macam daerah lain lah.

Gamba pagar hijau tu lah rumah kami. blok ni semua perempuan sebab tuan rumah xnak bercampur laki pompuan.Sebenarnya,depends kepada tuan rumah sama ada dorang benarkan @ tak dan selalunya,dorang prefer,blok pompuan,pompuan shj.n lelaki,lelaki shj.umah kat sini mcm flat,tapi dari jauh lah.1 tingkat,1 umah or 2 umah lah paling banyak pn.

 
Ni plak kawasan jamaah @ gamaah (universiti dalam bahasa arab ammiyah nya).sengaja aku paparkan gambar air-cond sebab nk brain wash orang2 yang dalam kpala otaknya,mesir hanya ada padang pasir semata-mata.haha.*dulu2 pn aku pk camni jugak* ok,system academic kat sini (Mansoura) boleh tahan lah.

Maybe ade yg cakap, "awat uni nmpak cm bilik darjah ja ni"..aha!yes! accomodation yang disediakan kat sini tak setanding kat Malaysia.and for all bro n sis that studies in Malaysia,be grateful please. :)
and for us,we're grateful enough just to get the knowledge here. Alhamdulillah.

 ***********************************************
Dari pesanan penaja ; Entry dari cik Azza ni panjang lagi sebenarnya,jadi aku terpaksa bahagikannya kepada dua bahagian.Cukuplah setakat ini untuk kali ini..kalau dah belajar kat luar negara,takkan lah takde berjalan2kan??banyak kot tempat menarik di negara Mesir tu.Nak tahu ceritanya?tunggu bahagian ke 2 dari Azza.

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*seronok mempunyai kenalan yang berada di luar negara..banyak yang dapat dikongsi bersama.
*apa pendapat korang mengenai segmen ini??