Food : Sushi King tu halal ke weyh?

Aku sendra.aku punya addict dan suka yang amat kat makanan seafood..apa2 seafood pun aku akan sebat..makanan dari jepun,sushi pun aku suka lah juga,sebab ia memang sangatlah sedap.Tapi,kat Malaysia ni,mana nak dapat sushi sangat kan selain kat Sushi King..Baru2 ni aku macam ada ter addict sikitlah makan sushi ni..tapi,agak aku macam tersentap sikitlah,betul ke sushi king haram weyh?

Sebab,org pertikaikan,Sushi king ni takde pun dapat logo halal dari Jakim..sebab katanya kandungan sushi tu ada yang dicelup ke dalam alkohol bagi dia tahan lama sikit,dan memang betul jelas dan nyata,memang ada kat dalam menu sushi king ada serve beer pada customer..Alamak..ilmu aku tak tinggi sangat,tapi kalau dah kata ada beer,entah2 air apa2 yang dalam tin tu juga mesti dia letak sekali dgn beer tu kan?aku ingat ustaz aku ada cakap,kalau air halal sekali pun,kalau dah letak sekali dgn arak,air tu pun jadi haram..alamak..

Tapi makan sushi memang sangat sedap beb..aku tak tw lahh..maybe satu hari nanti aku akan belajar kat Jepun ke,so tekak aku dah adapt makanan jepun tu awal2 kot..haha..berangan..tapi balik kepada soalan tu,Sushi yang disediakan kat sushi king tu memang haram ehh??alamkk..aku dah telan berapa biji dah..aku suka sangat pulak tu..haihh..gimana ni dong??

Adalah juga aku buat research ahh kan bila tw pasal isu status halal Sushi king ni bila kawan aku,chot rajin2 buat research lagi awal dari aku kan(thanks chot)..aku dapat ah dari satu page ni,ada org tanya kat org marketing department sushi king pasal status halal dia lah..respek ahh kat org sushi king sebab dia kira cakap jujur je tw pasal dorang..ni antarat yang aku translatekan ahh ikut pemahaman aku kat jawapan dia..

Dia cakap lah kan,restaurant Sushi King memang bukan restoran halal sebab tak dapat certificate dari JAKIM,tapi dorang boleh cakap dorang kira pork free lahh..kira daging,ke ayam dia ke semua dapat certificate halal dah..dia juga cakap,dorang tak dapat certificate halal tu sebab ada menu dorang yang mengandungi 'mirin'..mirin tu ialah rice wine..owhh..betul lah maksudnya ada arak..aiyoo..sushi king memang haram lahhh..kena cari alternatif lainlah nak menikmati sushi yang enak tu...hurm...

Cheers,
Sendra
CEO kueh Tart.

*aku baru tw perihal status halal sushi king ni dah lama juga rupanya,tapi aku rasa takpelah kalau aku berkongsi dgn semua kan atas kesedaran aku akan status Sushi King ni kat semua..ingat,makanan tu jadi darah daging kita deyh!!