Political/Social : Kenapa kau buat akaun Facebook?


Sebelum aku mulakan bicara kat entry ni,aku nak cakap,kesian kau Friendster,lepas Myspace kalahkan kau,sekarang Facebook atas Myspace,kau nak buat apa lagi kan Friendster?kau ubah interface web kau tu pun tetap aku dah tak pandang kau..hahah..

(Aku keluar statement ni sebab aku sumpah dah tak ingat langsung aku pernah ada akaun friendster,password apa semua dah tak ingat,punyalah payah nak ingat balik,padahal masa sekolah,first time aku belajar social networking ni pakai friendster lahh)..screen shot kat atas tu berjaya didapati setelah banyak kali try ingatkan semula password friendster aku.haha.dah berabuk.

Dulu,lepas kenal Myspace lah aku terus lupakan Friendster..tapi sekarang Myspace pun dah tak best pada aku..sekarang no satu lah kan dalam laptop aku ni,dimana baru key in huruf "F" terus keluar dah Facebook..kalau dulu keluar Friendster dulu kot..betul2 kesian friendster.

Aku rasa yang mula2 atau yang terawal lah yang kenalkan sistem social networking ni friendster lah kan?(ni dah tolak lah Hi5 ke,tagged ke apa yang tak laku sangat tu..)Tapi,bila dah ada Facebook,terus dah jasa2 Friendster dilupakan..Orang pun ntah beramai je lah yang masih gunakan Friendster kan??

Apa aku dapat belajar kat sini,nampak kan..kalau sesuatu yang lama tu,bila dah ada yang baru,yang lebih bagus,terus lupa kan semua yang lama..apa jasa yang lama semua kita dah terus lupakan kan?Aku ingat lagi,perkara yang aku boleh jadikan contoh,MPV family aku.Bapak aku suka pakai MPV..luas katanya..haha..ingat dulu,first MPV family kami,Toyota Unser ahh..haha

Masa beli tu,tgh plat JGP..masa tu,family aku sayang jg ah kereta tu.jalan kat highway masa awal2 tu,rasa besar je..rasa kereta lain rendah je..tapi,macam tahun lepas,bapak aku ada rezeki lebih sikit,tw2 dia beli MPV baru,Hyundai Starex..plat JLL..terus dah tak pandang dah unser tu..haha.Jual terus pulak tu.Jalan kat highway pun nampak unser pun dah tak nak pandang..haha..*eksyen*.




Kenal tak P. Ramlee?seniman agung?Dulu masa era gemilang dia,semua org sanjung dia..time cerita dia best cth Madu tiga dgn Ibu mertuaku.Tapi nak last2 dia,time dia dah gemuk,buat cerita Do Re Mi..org dah tak pandang pun dia dah..Sampai ada satu event,P.Ramlee datang lambat..masa dia masuk majlis tu,takde sorang pun kisah pasal dia..time tu ah dia cerita kat kawan dia yang dia rasa jasa dia dah dilupakan..org dah tak pandang dia..sama ah konsep macam friendster dgn facebook ni..(err..korang ada tak pengalaman pernah dilupakan jasa korang?)

Ok..habis cerita pasal Friendster yang aku sendiri dah lupakan.habis masuk semua MPV P. Ramlee segala nk bagi contoh..sekarang balik kepada topik..kenapa kau buat akaun Facebook?Kalau alasan aku pasal kenapa aku buat akaun Facebook,sebab aku nak sentiasa berhubung dengan kawan2 aku..Aku nak selalu keep in touch dengan semua..Kadang2,ada no phone pun,susah juga nak kontek..sebab macam takde purpose langsung..takde cerita pun nak borak.

Tapi,bila pakai facebook..ada je kan topik2 baru nak kongsi..pulak tu,dia bukan topik antara 2 org je,tapi boleh berapa ramai org pun..beribu pun boleh.best kan?Baru2 ni,aku layan sangat facebook ni,sebab ada kawan aku upload satu gambar kelas masa darjah 6.gambar yang majority kami dah takde simpan ah gambar tu..kat situ ahh dah keluar macam2 cerita..tak reunion jumpa betul2 lagi dah reunion dulu dalam facebook..best juga main kutuk2.
Cari ah sendiri aku yang mana..masa dulu aku gemuk tw..hahah..budak gemuk,budak gemukbudak gemuk..boo!!(barisan atas,berdiri,no 4 dari kiri)

Tapi,cakap pasal baik2 dalam Facebook ni,aku annoying weyh yang ada bagi pillow lah..bagi smile lahh..quiz kau kacak ke tak lah..annoying dowh..kawan2 yang bagi aku smile apa tu semua ntah ikhlas ke tak..So aku rasa Facebook akan jadi tak best kalau org keep main benda bodoh tu semua..tak payah lah "I sent u a gift",I sent u a smile"..alahh..benda tu menyampah lah..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*point yang aku nak sampaikan kat sini ialah:
  • Friendster kian dilupakan
  • benda lama biasa memang akan dilupakan kalau ada je barang baru yang lebih elok dari dia.
  • certain application dalam facebook annoying lahh..