Political/Social : Kenapa orang melayu juga suka Chinese new year?

Aku bangga jadi rakyat Malaysia,negara yang ada rakyat berbilang kaum.stylo tw..etnik campur2 tapi hidup aman je kan..orang yang masih nak ada rasist2 ke apa,kau tak best..jangan jadi kawan aku.Ok,banck to the topik..aku memang suka chinese new year..kenapa aku suka?aku melayu..sebab2 aku suka chinese new year.

Aku suka tengok cara celebrate chinese new year ikut adat dorang..unik tw..macam agama diorang,diorang banyak kepercayaan yag unik lahh..contoh yang aku tahu,malam raya dorang,mereka akan sapu sampah ala kadar,ataupun tak sapu langsung,sebab tak nak buang luck utk tahun tu..unik kan.Hari tu,maid family cina boleh lah rehat..haha

Pastu,dorang juga ada kena beli baju baru,perabot baru apa semua kan?utk tahun baru dorang macam bagus semua baru,jadi banyaklah kedai2 cina buat sale baik punya..yang melayu ni pun tumpang sekaki lahh kann..haha...shopping sakan lahh..kita orang pun kena baru juga maa..diskaun manyak,takkan tengok je punn..

Then,masa chinese new year,mesti buah limau mana2 ada je..murah2 pulak tu..semua org beli stok kotak2 punya..kepercayaan org cina,kalau buah tangerine,dia bawak kekayaan,kalau limau,ia bawa tuah..kalau pada org melayu,dua2 sedap dimakan begitu saja maaa...boleh juga dibuat jus fresh oren juga pun..

Pom!pom!!pom!!!kalau org melayu sambut raya main mercun paling besar saiz jari kelingking,org cina punya paling cool!!amek kau,besar2 tapak tangan dorang punya mercun..tapi kat mana eh dorang beli mercun tu?wa tengok lu main kuat2 pom!pom!!pom!!!depan rumah lu pun jadi lahh..wa enjoy juga..kalau ada lebih sudi2lah hulur kat wa..wa sangap nak main mercun besar tu dari kecik wo..

Angpow!!yes angpow..macam bapak aku,pekerja dia ada juga beberapa yang berbangsa cina..tahun2 sebelum ni,ada je bapak aku bawak anak2 datang umah org cina ni,makan2 sikit,pastu dapat angpow..angpow dorang bagi dah lah bukan rm2 ke apa..kasi terus rm10 keatas je..aiyaa..dapat limau juga pulak tu..tahun ni macam senyap je pulak..bapaka aku malas kot..

Lanthern..lanthern bahasa melayu apa ehh??alaa..yang bulat2 kaler merah tu..owh tanglung..yes tanglung..aku ni kan student architecture.aku suka apa2 yang seni dan sangat stylo..aku suka tw tengok tanglung dorang..cantik kot susun banyak2..lepas tu,setiap tahun ada je haiwan yang tertentu,lambang zodiak dorang..tahun ni harimau pulak..aku suka bayangkan setiap zodiak dorang tu ada power masing2..

Paling penting,ingat redmummy sorang pencinta merah??aku pun pencinta merah tw..aku suka sangat raya cina,sebab masa raya cina,semua tempat kaler merah..yess i like..seronok kot tengok mana2 je ada kaler feveret aku..sebab tu aku tak pernah marah kalau tgh drive,sampai traffic light lampu merah..hahah.Ok,kesimpulannya kat sini,kat Malaysia ni,aku suka raya cina juga tw..sebab apa?paling penting sebab dia merahh..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*Gong xi fat choy semua yang beragama buddha!!
*aku macam nak listkan je semua kawan2 chinese aku.
*kan bagus kalau setiap hari raya cina..setiap hari sana sini kaler merah..kaler feveret tu bhai!
*aku menulis mengikut pandangan sebagai seorang berbangsa orang melayu terhadap prayaan tahun baru cina.
*sendra support satu Malaysia!

iklan CNY 2010.