Blogosphere : Kalau dah tak tahu nak buat entry apa kau nak buat?


Wacana ini,ramai sangat sudah memiliki blog masing2..macam2 jenis blog entry ada..Masing2 ada saja cerita nak dikongsi..ada tu sampai tiga kali sehari hah update blog..bukan main nak naik traffic lagi..hebat..macamana dia dapat idea??haa itu yang kita tak tw..

Lain pula halnya dengan orang yang pemalas update blog,tapi berharap juga nak orang selalu baca apa yang dia tulis..bukan main pulun kau setiap kali kau tulis tu,seolah2 itu entry emas kau lahh..macam sekali kau tulis tu,semua org akan datang..

Mulalah kau cakap nuffnang sudah bikin kau panas..mulalah kau cakap "nuffnang sudah bikin wa makin panasss. bila kau nak naikkan duit aku ni?dari haritu takat tu je."..macamana tu dong??kau nak earning naik,tapi kau malas update blog,tapi kau nak earning kau naik..tapi..aiyaa..

Kadang2 aku sendiri pun terfikir,kalau nak naik traffic,dengan setakat blog picisan ni bak kata aus,mesti mahu update blog setiap hari..bagi orang ingat sikit nama kueh tart ni..tapi masalahnya,kalaulah aku macam bean,update bukan main lincah lagi,rasa tak jadi masalah pun kot..

Jadi aku terfikir,kalau kita nak happy berblogging dgn success ni,dengan setakat blog enjin 660 cc ni,macamana nak kejar jadi sama taraf dengan blog enjin 3000 cc macam blog mel,zack zukhairi,miss lolly,cik epal dan ramai lagi lahh..penat nak list semua..

Bila aku fikir2 balik,kalau dah tak tahu ak buat entry apa kau nak buat?kau nak main jalan singkat main plagiat2 ke??aku pangkah plagiarsm..kalau dah tak tw nak tulis apa,dah diam,jangan nak ambil shortcut macam tu weyh..tak cool..

Oleh itu,bila aku buat blogwalking dan beberapa pengalaman aku sendiri,many solutions just pop out dari kepala aku..okeyh,meh aku listkan mengikut pandangan aku sendiri..here we go.

1.Buat blogwalking..ye..blog walking kak..kalau kau nak ego kau,nak orang je datang blog kau,org je comment entry kau,tak bestlah..kau kena memberi dulu sebelum menerima..itu lumrah manusia..susah dia nak bagi free2 ni..dari blogwalking,kau akan dapat pelbagai idea,yang mungkin kau boleh olah dengan pendekatan kau sendiri..ni ada tips blogwalking dari Eryqazz..klik.

2.Membaca beb!!membaca..kau kena ingat,tidak semua orang akan suka cerita kisah peribadi kau..kau nak balik kampus ke,kau pergi shopping ke dengan kawan kau ke..tak payah beb selagi kau bukan seperti Hanis Zalikha mahupun Redmummy dan yang lain2..depa lain..ang kena faham ang tu siapa kalau nak cerita hal peribadi kat setiap entry ang tu..kalau sikit2 bolehlah..ni pada aku..

Tapi..satu kelainan yang boleh ang tonjolkan dari dari blog ang ialah masukkan entry yang memberi info..mana nak dapat informasi?membacalah..surfing internet ke..beli je ke buku tips2 kesihatan ke,then olah mengikut kefahaman ang..insyaallah org akan datang ke blog ang..(sebab aku sendiri suka blog informasi atau tips2 ni walaupun blogger tu baru2 je lagi)

3.Jangan tulis apa2 lah!!..dari pada kau tulis entry merapu,org pun tak suka baca entry kau,baik kau tak payah tulis apa2..percayalahh..buat sakit hati je kadang2,buka blog org,tajuk mantap,tapi sekali isi terang2 dia cakap..cth "aku sebenarnya tak tw nak update apa,tapi aku tulis je lah ni..terima kasih sudi baca.."pffftt..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart.

*sangat busy lately.capek banget.
*maaf tulis entry bajet bagus ni..cuma nak kongsi apa yang aku tahu dan apa yang aku pernah lalui..
*list setakat 3 tak cukup rasanya..minta jasa baik kawan2 yang tahu selanjutnya,bak datang kongsi sama2..